در پنل تخصصی فولاد و صنایع جنبی بررسی شد؛ راهکارهای توسعه و چالش‌های صنعت فولاد

آیین گشایش همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با سه پنل تخصصی همراه بود که در پنل فولاد و صنایع جنبی ۶ سخنران در حضور فعالان بخش خصوصی داخلی و خارجی ضمن بیان راهکارها و چالش‌ها، برخی از مسائل کلیدی توسعه این صنعت را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.
این پنل تخصصی در محورهای ازجمله کسب و کارهای جانبی صنعت فولاد، آینده نگاری صنعت، معدن و فولاد، فناوری‌های نوین صنعت فولاد و سازوکار تنظیم مرز کربن اتحادیه اروپا، نوآوری در معدن و صنایع معدنی، ضرورت رویکردها و روش‌ها، امکان توسعه شرکت های معدنی در استان کرمان، همچنین KPIهای موفقیت یک مدیرعامل در توسعه منطقه و تاکید بر سرمایه گذاری در پایین دست زنجیره تولید و توسعه تکنولوژی در راستای کاهش مصرف انرژی برگزار شد.
سخنرانان این پنل محمدرضا کرمی شاهرخی رییس هیات مدیره شرکت ماوراء بهار، توماس نارهولز مدیرعامل شرکت NPT AG، فرهاد فرمانی مدیرعامل شرکت وریا طرح پارس، حمیدرضا حسینی آشتیانی مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت آریانا، امین خوشنویسان عضو هیات مدیره شرکت نامیدکو و مجتبی جواهری معاون مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر بودند.
از ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه فولاد تا چالش‌ها
معاون مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در این پنل گفت: تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان کرمان و ۴۴ میلیون تن برای کشور هدف گذاری شده و در استان کرمان اکنون به ۶۸ درصد این هدف گذاری رسیده و همچنان جای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.
مجتبی جواهری افزود: تامین مواد اولیه شرکت های فولادی به بحران تبدیل شده و هزینه گزاف را به تولید کنندگان تحمیل کرده است.
وی با بیان اینکه صنایع فولاد ۴۵ درصد فقدان انرژی در کار دارند تصریح کرد: این آمار در سال ۱۴۲۰ به ۷۰ درصد می رسد که برای فولادی ها مخاطراتی به همراه خواهد داشت.
معاون مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بیان اینکه ایران دهمین تولید کننده فولاد دنیا است و صادرات ما با برخی کشورها همچون ترکیه نزدیک به هم است یادآور شد: قیمت انرژی برای رقبای ما چندین برابر ایران است اما درآمد صنایع فولادی در ایران ۶.۴ میلیارد دلار در سال اما درآمد ترکیه بیش از سه برابر ما بوده است.
وی در ادامه به مقوله صادرات ایران، ظرفیت های تولید معادن اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید فولاد با توجه به حجم اکتشافات در آینده کاهش می یابد.
جواهری با بیان اینکه قانون ارز حاصل از صادرات شرایطی فراهم کرده که ارز به نرخ نیمایی وارد کشور می شود عنوان کرد: شرکت فولاد مشیز سال‌ها زیانده بود و گهر زمین تصمیم به احیای آن به جای سرمایه‌گذاری جدید گرفت.
وی بیان کرد: برنامه استفاده از هیدروژن سبز در صنعت فولاد باید همسان رقبا در کشور اجرایی شود، با وجود وضعیت آینده انرژی، ما رقبایی داریم که در آینده نزدیک شاید جایگزین ایران در بازارهای جهانی شوند و صنعت فولاد بایستی نسبت به آینده انرژی هزینه کند.
این مسئول اضافه کرد: یارانه انرژی شاید برخی از منابع شرکت های فولادی را جبران کند اما بایستی تلاش برای ارتقای خط تولید با عیار بالاتر صورت گیرد.
وی ادامه داد: در ایران به فرآوری قراضه به خوبی پرداخته نشده و به این حوزه به عنوان کالای جایگزین نگاه نکردیم.
فناوری راهکار رفع چالش‌های انرژی و آب در صنعت فولاد
مدیرعامل شرکت وریا طرح پارس نیز در این پنل تخصصی با اشاره به نگرانی‌های صنعت فولاد عنوان کرد: چالش های انرژی و آب، بر حوزه فولاد سایه افکنده اما با مدیریت و فناوری های نوین می توانیم بر این مشکلات فائق آییم و از مزیت های آن استفاده کنیم.
فرهاد فرمانی افزود: صنایع فلزات اساسی آهن و فولاد جزو فلزات سرمایه ای و واسطه ای هستند و نقش مهمی در توسعه صنایع دارند، این حوزه بر توسعه صنعت و حتی اقتصاد غیر صنعتی اثرگذار است و می‌تواند عامل توسعه اقتصاد ملی باشد.
وی ادامه داد: ارزش افزوده کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار همت بود که سهم صنعت حدود ۲۲ درصد از آن می‌شود و سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی ۵۰۰ همت برابر با پنج درصد از تولید ناخالص داخلی کشور و ۲۰ درصد از سهم صنعت بوده است.
مدیرعامل شرکت وریا طرح پارس گفت: ۱۲ درصد صادرات سال ۱۴۰۱ کشور را فولاد تشکیل داده و این آمار نشان می دهد که مجموعه های صنعتی نیاز به توسعه پایدار دارند.
وی خاطرنشان کرد: باید روی صنایع پشتیبان فولاد کار شود تا این فلز جایگاه خود را در کشور پیدا کند، برخی صنایع از فولاد تغذیه و یکسری واحدها سرویس دهنده به مجتمعات فولادی هستند و یک سری از صنایع نیز مشتری ها ازجمله خودرو و کشتی سازان هستند و باید به جایگاه این سه دسته توجه کنیم تا به صنعتی شدن و مزیت فولاد پی ببریم.

فرمانی در ادامه با اشاره به اثرات اجتماعی و اقتصادی فولاد یادآور شد: ارزش افزوده فولاد جهان ۵۰۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ بوده و این در حالیست که صنایع خوراک دهنده به فولاد ۲ و نیم برابر فولاد ارزش افزوده داشتند.
وی ادامه داد: در این زمینه ۱۲۰۰ میلیارد یورو از بازار جهانی سهم صنایعی بود که خوراک به فولاد می دادند و ۱۲۰۰ میلیارد یورو دیگر سهم صنایعی است که از محصول فولاد استفاده می‌کنند.
این مسئول بیان کرد: در مجموع سه هزار میلیارد یورو صنایع تغذیه کننده و تغذیه شونده در کنار فولاد شکل گرفته و این رمز توسعه فولاد است.
وی افزود: مشاغلی که در کل صنعت فولاد جهان مشغول به فعالیت هستند ۶ میلیون نفر اشتغالزایی کردند، در حالی که اشتغال خوراک دهندگان فولاد ۴۰ میلیون نفر و تغذیه شنوندگان از فولاد ۵۰ میلیون نفر بوده است.
فرمانی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که ۹۶ میلیون نفر در ازای ۶ میلیون نفر فعال در صنایع فولاد، اشتغال ایجاد شده و این موضوع رمز و راز استقرار توسعه صنایع فولاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up