عضو هیات رئیسه اتاق کرمان تاکید کرد؛ تغییر نگرش لازمه توسعه متوازن

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان در نشست خبری همایش کرمان آیدکس 2024 در کرمان تاکید کرد که اگر می‌خواهیم استان به یک توسعۀ متوازن برسد و جنوب و شمال کرمان به لحاظ توسعه با هم تفاوت نداشته باشند باید سرمایه‌گذاری شکل بگیرد.

عباس جبالبارزی  گفت که صرفا به کلمۀ سرمایه‌گذاری نباید نگاه کرد بلکه باید این تفکر ایجاد شود که استان کرمان اگر می‌خواهد به‌عنوان یک استان دیرینه و استانی که در تاریخ قدمت بسیار زیادی دارد باقی بماند، ناچار است که به توسعۀ متوازن برسد و برای توسعۀ متوازن باید نگرش‌ها تغییر کند.

وی بیان کرد: «استان کرمان دارای رتبۀ یک معدنی، رتبۀ یک محصولات باغی، رتبۀ سوم مرکبات، رتبۀ اول پسته کشور است و جاذبه‌های گردشگری کرمان نیز بسیار زیاد است اما با همۀ این‌ها استان کرمان جزو مناطق توسعه‌یافته قرار نمی‌گیرد و بخشی از استان کرمان به‌خصوص در منطقۀ جنوب محروم محسوب می‌شود».

جبالبارزی ادامه داد: «به لحاظ اقتصادی هیچ توجیهی وجود ندارد که اولین استان معدنی کشور با این ذخایر و بیشترین صادرات محصولات باغی، وضعیتی به این شکل داشته باشد».

وی خاطرنشان کرد: «نتیجه‌ای که از این موضوع می‌توان گرفت این است که سرمایه‌گذاری در استان به میزان کافی و با نگاه عدالت‌محور که توزیع فرصت برابر باشد و تمرکززدایی نباشد، انجام نشده است. ممکن است در برخی مناطق این تورم باشد و در جاهایی به‌شدت سرمایه‌گذاری ضعیف باشد».

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان در ادامه توضیح داد: «اتاق بازرگانی یکسری وظایف قانونی دارد و به تبع آن هم یکسری وظایف ناشی از فعالیت خود اتاق است. در قانون اتاق نیز علاوه بر این‌که مشاور سه قوه است یکی از وظایفش کمک به توسعه و گسترش بازار بنگاه‌ها است، یعنی ما باید کمک کنیم رشد سرمایه‌گذاری از این طریق شکل بگیرد».

وی افزود: «اگر بخواهیم یک وظیفۀ ذاتی و اصلی برای اتاق تعریف کنیم، کمک به توسعۀ سرمایه‌گذاری است. اتاق کرمان هم با درک درست این مساله، از سال گذشته تصمیم گرفت همایش کرمان آیدکس که همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری است را برگزار کند و به تبع آن باید مسائل و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری مطرح شود و وضعیت استان تشریح شود تا یک گفتمان خیلی جدی در سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم».

جبالبارزی اظهار کرد: «اگر می‌خواهیم استان به یک توسعۀ متوازن برسد و جنوب و شمال کرمان به لحاظ توسعه با هم تفاوت نداشته باشند باید سرمایه‌گذاری شکل بگیرد و این سرمایه‌گذاری باید همین فرمایش مقام معظم رهبری یعنی سرمایه‌گذاری مردمی و با مشارکت مردم باشد».

وی گفت: «امروز مس، گل‌گهر و صنایع فولاد را در استان داریم اما زنجیرۀ مس کامل نشده و ما هنوز خام‌فروشی می‌کنیم. آن‌چه که همه از آن بیم دارند این است که این معادن دیر یا زود تمام خواهند شد و 20 سال دیگر ما معدن نداریم. معادن استان استخراج می‌شود و منهای مالیاتی که به استان می‌دهند، سودی که از معادن درمی‌آید و عدد بزرگی است در توسعۀ استان دیده نمی‌شود».

جبالبارزی با بیان این‌که واحدهای کوچک و متوسط صنعتی در استان شکل نگرفته و رتبۀ صنعتی کرمان زیاد مناسب نیست، ادامه داد: «در استان یزد واحدهای متعدد کوچک و متوسط صنعتی در همۀ رشته‌ها وجود دارد در حالی که در کرمان واحدهای صنعتی بزرگ وجود دارد اما واحدهای صنعتی کوچک شکل نگرفته است».

وی خاطرنشان کرد: «در بخش کشاورزی نیز اگرچه ما صادرکنندۀ پسته و محصولات باغی هستیم اما با توجه به محدودیت منابع آبی اگر قیمت آب واقعی باشد هیچ‌یک از این موارد توجیه ندارد. این به معنای آن نیست که نباید کشاورزی کنیم بلکه به این معناست که کشاورزی نوین نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up