اخبار و تازه ها

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در همایش کرمان آیدکس :پشتیبانی ۴۰ درصدی فولاد کشور در سیرجان

فلاح، مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در همایش کرمان آیدکس 2022 گفت: شرکت گل گهر و گهرزمین در سیرجان تقریباً ۴۰ درصد پشتیبانی فولاد کشور را بر عهده دارد و توانسته است زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر را فراهم کند. در زمانی که بسیاری از مسئولین تراز بالای کشور مخالف اجرای این پروژه‌ها در سیرجان بودند. آقایان جلال‌ماب، حسن پور و دیگر دوستان ایستادگی کردند و ما اکنون در این جایگاه عظیم ایستاده‌ایم.

فلاح افزود: در شرکت گهرزمین تاکنون تقریباً یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. معدن شماره سه این شرکت در کشور نمونه است و الان بیش از ۵۰۰ میلیون تن ذخیره باقی مانده دارد. هیئت مدیره گهرزمین در یک سال گذشته مصوب کرد تا خام فروشی به هیچ وجه انجام نشود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین خاطر نشان کرد: فعالیت‌های شرکت گهرزمین در زمینه‌های مختلف دنبال می‌شود. به منظور تامین آب مورد نیاز در طرح انتقال آب از چابهار و بندرعباس مشارکت کرده‌ایم در این طرح‌ها باید ۱۵ مترمکعب آب در ثانیه انتقال پیدا می‌کرد. همچنین بزودی استفاده از آب و نمک‌های شورابه‌های کویر سیرجان را آغاز خواهیم کرد. این شرکت در بحث بومی‌سازی نیز دستاوردهای خوبی داشته و ماشین‌آلات و قطعاتی را ساخته که بسیاری از آن‌ها منحصربفرد است.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات توسعه‌ای گهرزمین در آینده، همکاران، مهندسین و مشاورین در برنامه‌های مطالعاتی مسئله جانمایی برای توسعه را دنبال کردند و به این نتیجه رسیدند که امکان توسعه را باید در شهرستان بردسیر انجام داد. چرا که جنوب کرمان قط ب کشاورزی استان محسوب می‌شود و مابقی شهرهای استان نیز دارای صنایع هستند و با توجه به اینکه اشتغال‌زایی اولویت توسعه است بنا شد تا سنگ‌بنای عملیات توسعه‌ای در شهر کرمان و بردسیر اتفاق بیفتد. از این رو برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و پروژه‌های مختلفی برای آن تعریف شده است تا زنجیره فرآوری تولید ورق‌هایی که هم‌اکنون از چین و هند وارد می‌شود را در داخل کشور تولید کنیم به همین منظور دو میلیارد و پانصد میلیون یورو برای اجرای این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است که بزودی برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این پروژه‌ها آغاز خواهد شد.

فلاح افزود: ما اطمینان داریم که گهرزمین سوم بعد از بردسیر در منطقه جیرفت و ارتفاعات میان بم و جیرفت قرار گرفته است. این منطقه با داشتن ۳۳ نقطه امیدبخش کشف شده یکی از مناطق با پتانسیل بالا به شمار می‌رود و در صورتی که بتوانیم مشکلات اداری آن را برطرف سازیم خواهیم توانست تا پنج ماه آینده با حفاری‌هایی که صورت خواهیم داد در یکی از این نقاط آن عملیات بهره‌برداری را آغاز کنیم ولی متأسفانه بوروکراسی اداری مانع اجرای برنامه‌ها در زمان تعیین شده خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در زمان آقای رزم حسینی که وزارت صمت را بر عهده داشتند پهنه‌ای ۱۲ هزار کیلومتری در نهبندان را برعهده گرفتیم که علی‌رغم اینکه کارهای آن به اتمام رسیده بود و موافقت استاندار، وزارت صمت را دریافت کرده بود با موانعی مواجه شد و تحویل معدن به ما خودداری شد که اگر این اتفاق رخ داده بود ما به هدف اصلی رسیده بودیم چرا که بنا داشتیم تا با احداث کارخانه‌هایی به کارخانه‌های پرپتانسیل افغانستان دسترسی داشته باشیم که متاسفانه با پیگیری‌های زیاد موفق شدیم.

فلاح در ادامه گفت:. مهم‌ترین مشکل ما در تمامی کشور این بود که در زمانی که گندله مازاد داشتیم مجوز صادرات را ندادند. با آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت‌ها شکسته شد و بعد از آن نیز موانعی ایجاد شدکه صادرات صورت نگرفت و میزان صادرات کاهش یافت و با پیگیری‌های انجام‌شده موانع رفع شد اما الان ما هشت میلیون تن گندله مازاد داریم درحالی‌که قیمت آن نسبت به تیرماه سال گذشته نصف شده است.

وی ادامه داد: مشکلات ما این است که دستورات صادرشده با هماهنگی با وزارت امور خارجه و مطالعات بازارهای صورت نمی‌گیرد و مسئولین ما با وزارت امور خارجه هماهنگ نیستند و متأسفانه فعالیت وزارت امور خارجه ما بیشتر در بعد امنیتی است و در بعد اقتصادی فعالیتی ندارد. ما باید بر مبنای اطلاعاتی خارج از این مجموعه متوجه فعالیت‌های کشورهای دیگر شویم و مطابق با آن قدم برداریم.

فلاح گفت: جا دارد تا از فعالیت‌های اتاق بازرگانی تشکر کنیم که فراتر از وظیفه خود کارکرده‌اند در حال حاضر اگر به‌ جای جای استان نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که مدارس خوبی ساخته‌شده است. ما در جنوب کرمان برنامه‌ای را برای آموزش دانش‌آموزان آغاز کردیم و از اساتید خوب تهران برای آموزش به این دانش‌آموزان دعوت به همکاری کردیم و در این مسیر نیز آموزش و پرورش هم همکاری خوبی داشته است. اما باید توجه داشت که استان کرمان بیش از این نیاز به دکتر و مهندس ندارد بلکه نیازمند تکنسین است و در این زمینه برنامه‌ریزی شود و مدارسی را تأسیس و تجهیز کنیم که خروجی آن تربیت تکنسین‌های قوی باشد تا زمانی که در جنوب استان کارخانه‌ای احداث می‌شود از نیروی بومی دعوت به همکاری شود و نیاز نباشد تا از استان‌های دیگر نیرو جذب کنیم و به نظر می‌رسد که آموزش‌وپرورش نیز باید از هم‌اکنون روی این موضوع متمرکز شود.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تا کار مطالعاتی بر روی هر پهنه‌ای از کشور را انجام دهیم و دراین‌ارتباط نیز ضمانت‌های لازم به‌منظور انجام فعالیت و مطالعه در زمان مقرر را بدهیم که امیدواریم به این مسئله نیز توجه لازم صورت پذیرد.

وی در پایان گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ حقوق و مزایای دریافتی زیادی دارند و پرداخت ۷۰ تا ۸۰ میلیون در ماه را عادی می‌دانند. زمانی که بررسی می‌شود می‌بینیم که حقوق و مزایای مهندس بیست برابر حقوق یک معلم است. این اتفاق در همه جای کشور وجود دارد و در سیرجان نیز زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. پرداخت حقوق بالا سبب به‌هم‌ریختگی تناسب زندگی شهرها خواهد شد به‌نحوی‌که الآن مشاهده می‌شود که رشد قیمت زمین و مسکن در سیرجان با تهران برابری می‌کند.. به نظر می‌رسد که افزایش حقوق باید برای افرادی باشد که حقوق پایینی دارند.

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up