اخبار و تازه ها

همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان (کرمان آیدکس 2022) افتتاح گردید

آئین افتتاح همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان (کرمان آیدکس 2022 )  با حضور مسئولان ملی، استانی و بین المللی در مرکز بین المللی تحصیلات تکمیلی و پیشرفته کرمان (هایتک) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان (کرمان آیدکس 2022 )، رئیس اتاق کرمان در این نشست با اشاره به ظرفیت های فراوان استان کرمان برای سرمایه گذاری گفت: جذب سرمایه گذار برای تامین و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز استان، تقویت فرهنگ کار، تقویت سرمایه گذاری، بهبود شاخص های مربوط به فضای کسب و کار، کاهش پیچیدگی ها در دریافت مجوزها از جمله اهداف برگزاری این همایش است. سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به اینکه در این همایش 15 پنل تخصصی با حضور 100 کارشناس و متخصص حوزه های مختلف اقتصاد برگزار می شود، افزود: دو اقتصاددان مطرح کشور مباحث مطرح شده در این همایش را با فرهنگ و ادبیات توسعه جمع آوری و تدوین خواهند کرد تا بتوان پیشنهادهای مناسبی برای درج در احکام برنامه هفتم توسعه ارائه کرد.

وی با بیان اینکه باید برای تامین گاز و برق استان چاره ای اندیشیده شود، ادامه داد: اجرای خط یازدهم انتقال گاز سراسری از سال 95 تاکنون به تعویق افتاده و اگر اجرایی نشود، استان کرمان در تامین گاز بشدت با کمبود جدی روبرو خواهد شد. رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: در تامین برق نیز استان در حال حاضر تراز تولید و مصرف مساوی دارد اما با توجه به پروژه های بزرگ در نظر گرفته شده برای توسعه استان، در چند سال آینده با کمبود برق چندین هزار مگاواتی روبرو خواهیم شد.

طبیب زاده بیان کرد: کرمان نیروی انسانی، نعمت های خدادادی و تنوع اقلیم متفاوت و فراوانی دارد اما متاسفانه در این استان مانند سایر نقاط کشور ظرفیت ها بالقوه و موانع بالفعل هستند. وی با اشاره به اینکه حکمرانی خوب برای اقتصاد لازم و ضروری است، افزود: اتاق در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود، تدوین سند توسعه متوازن استان را با نگاه به همه شهرستان ها در دستور کار قرار دارد.

تقویت انگیزه نیروی انسانی برای توسعه ضروری است

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه نیروی انسانی لوکوموتیوران قطار توسعه است، گفت: این نیروی انسانی باید دانش، بینش عمیق و انگیزه لازم برای توسعه و پیشرفت داشته باشد. حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی افزود: همچنین وجود نقشه راه، لزوم سرمایه و ثروت و امنیت کافی برای تغییر و تحول فرهنگی و فکری در یک جامعه ضروری است که منجر به توسعه می شود.

دهه 90 ضعیف ترین دهه در سرمایه گذاری بود

در ادامه وزیر اقتصاد و دارایی که میهمان مجازی این همایش بود، گفت: دهه 90 ضعیف ترین دهه از نظر جذب سرمایه گذاری ها در کشور بوده و مواردی از سرمایه گذاری ها که انجام شده توسط نهادهای دولتی و بانک ها بوده است. سیداحسان خاندوزی خاطرنشان کرد: در وزارت اقتصاد و دارایی آمادگی لازم برای همکاری و حمایت از سرمایه گذاری و توسعه در سازمان سرمایه گذاری و از طریق مشوق هایی برای مالیات و ترخیص کالا وجود دارد.

تحقق 400 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال 1404

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه گفت: استان کرمان در حال جهش بزنگاه اقتصادی و سیاسی است و در سرمایه گذاری و کارآفرینی نیز می تواند به الگوی مطرح در کشور تبدیل شود. شهباز حسن پور اظهار کرد: نامناسب بودن رتبه کسب و کار استان کرمان به دلیل ناتوانی در معرفی و به تصویرکشیدن توانمندی ها، ظرفیت ها و اقدامات است. وی با اشاره به اینکه استان روند رشد اقتصادی خود را به خوبی طی می کند، افزود: کمتر از 10 سال پیش در استان کرمان کلوخه سنگ آهن در سیرجان تولید و صادر می شد و بعدها کلوخه به کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و در حال حاضر به شمش و فرآورده های فولادی تبدیل و صادر می شود. حسن پور بیان کرد: 400 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در استان کرمان در سال 1404 پیش بینی شده که با برنامه ریزی صحیح و اجرای دقیق محقق می شود.

تفکر دولت و تحریم دو مانع توسعه

در ادامه این همایش رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران با اشاره به اینکه اتاق کرمان جز اتاق های پیشرو در کشور است، گفت: سه هزار صفحه سند آمایش استان کرمان تهیه و در این اسناد تمام ظرفیت های استان بررسی شده و ماموریت استان و فرصت های سرمایه گذاری استان در حوزه های مختلف مشخص و شناسایی شده است. محمد قاسمی تصریح کرد: در این همایش مسئله متفاوت این است که قرار نیست مانند قبل اسیر اینگونه سندها شویم بلکه برای اولین بار بخش خصوصی در کنار دولت مسیر توسعه استان را مشخص می کنند و در واقع سند آمایش از نگاه بخش خصوصی تهیه می شود.

وی یک مانع مهم برای توسعه و پیشرفت کشور را تفکر دولت در مورد توسعه دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته دولت ها توسعه را بدون وابستگی به نفت و گاز و بر مبنای کسب درآمد از زمین، مالیات و اعتبار حقوقی انجام می دهند در حالی که در ایران این مسیر پیگیری نشده است. قاسمی اظهار کرد: دومین مانع مهم توسعه، تحریم هاست که مانع جدی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی پروژه های بزرگ شده است.

مشارکت صندوق توسعه ملی در سرمایه گذاری ها

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در ادامه این همایش اظهار کرد: صندوق در سال جاری علاوه بر تسهیلات، مشارکت در سرمایه گذاری را نیز در نظر گرفته که البته بیش از 20 درصد، مشارکت صورت نخواهد گرفت. علیرضا صالح گفت: به دنبال اهرم کردن منابع صندوق توسعه ملی در کنار مشارکت در سرمایه گذاری برای جذب فاینانس خارجی در سرمایه گذاری ها هستیم.

وی ادامه داد: اگر پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مناقصات بین المللی برنده شوند از آنها حمایت می کنیم به طوری که بتوان برای 13 درصد از سرمایه گذاری ضمانت نامه ارزی صادر کرد.

در موارد ریسک پذیر از مدیران حمایت می کنیم

در ادامه این همایش رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: حمایت های دستگاه قضا از فعالان اقتصادی در سال های اخیر راهگشا بوده و حمایت ما از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران واقعی است. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی اظهار کرد: با توجه به رهنمودها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب احکام و آرای قضایی هیچ گاه به سمتی نخواهد رفت که مانع تولید و سرمایه گذاری در استان شود و همواره پشتیبانی لازم از فعالان این عرصه وجود خواهد داشت.

وی بیان کرد: به نمایندگی از سازمان های تابع دستگاه قضایی به ویژه بازرسی اعلام می کنم ما از مدیران و سرمایه گذاران استان برای پیشبرد اهداف استان حمایت می کنیم زیرا گاهی ممکن است مسئولان و مدیران در تصمیم گیری های خود با موارد ریسک پذیر روبرو شوند که باید از آن عبور کنند. حجت الاسلام حمیدی گفت: همانگونه که موظفیم با فساد مبارزه کنیم موظف هستیم که یار سرمایه گذاران باشیم.

گفتنی است در پایان افتتاحیه همایش از کتاب “فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان” رونمایی شد.

این همایش دو روزه 15 پنل تخصصی در حوزه های مختلف و با حضور 100 متخصص برگزار شد.

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up